Fra passivt til aktivt produsentansvar

– Dersom Norge skal lykkes med overgangen til en sirkulær økonomi, må produsentansvaret bli mer enn en juridisk plikt – det må fungere som en aktiv drivkraft for endring, sier Katarina J. Haugersveen, markedsansvarlig i RENAS.

Riktig kunnskap i de rette hendene

– Målet med å engasjere et nettverk av bærekraftsansvarlige er å sikre at kunnskapen og dataene RENAS besitter, faktisk når frem til dem som har mulighet til å bruke det strategisk. Det vi jobber med, er jo tett koblet til miljøansvar og virksomhetenes bærekraftsarbeid, sier Katarina.

Høsten 2024 hadde vi litt over 30 medlemmer i vårt bærekraftsnettverk. Nå er tallet nærmere 400.

– Jeg har hatt mange gode samtaler med medlemmer på telefon, møtt dem på ulike arrangementer, gjennomført intervjuer og en spørreundersøkelse. Det siste halvåret har vært utrolig lærerikt! Det er denne innsikten vi nå bruker til å oppdatere tjenestetilbudet vårt.

Et compliance-kompass

I en verden preget av krig, kriser og raske endringer, må virksomheter forholde seg til et stadig mer omskiftelig regelverk. For våre medlemmer kan det være krevende å forstå hvilke krav som gjelder nå – og hva som kommer rundt neste sving.

Her ønsker RENAS å være et stødig kompass. Gjennom våre strategiske samarbeidspartnere – Grønt Punkt Norge og Batteriretur – har vi solid og spesialisert kompetanse innen EE-produkter, batterier og emballasje. I tillegg får vi tilgang til oppdatert kunnskap om sirkulære forretningsmodeller og EU-regelverk via vårt datterselskap Circular Norway.

For å gjøre denne kompetansen mer tilgjengelig, tilbyr vi nå webinarer med ulike tema til våre medlemmer.

Bærekraftsansvarlige på studiebesøk hos behandlingsanlegget Revac, i regi av RENAS.

Forenklet bærekraftsrapportering

Bærekraftsrapportering skal hjelpe virksomheter med å ta bedre beslutninger – men for mange oppleves det fortsatt som tungvint og fragmentert. Riktig og relevant data finnes, men er ofte vanskelig å hente ut, forstå og bruke effektivt.

RENAS tilbyr i dag verdifulle data om blant annet import og gjenvinning, men dette dekker bare en brøkdel av informasjonsbehovet. Derfor jobber vi målrettet for å gjøre våre data enklere å integrere – slik at de faktisk kan brukes i innkjøp, produktdesign, salgsarbeid og strategier for sirkularitet og bærekraft.

Intervjuer vi har gjennomført med flere bærekraftsansvarlige, bekrefter også behovet for mer detaljert og spesifikk informasjon – som for eksempel EPD-er og tall for CO₂-utslipp. Som en nyhet i årets miljørapport presenterer vi derfor nå også tall for CO₂-utslipp knyttet til innsamling og behandling.

58% sier at selskapet satser på å forlenge levetiden til produktene sine

– Jeg opplever bærekraftsnettverket vårt som nysgjerrige, imøtekommende og handlekraftige, sier Katarina.

Hun underbygger dette med tall fra spørreundersøkelsen, der 58% av respondentene sier de har testet ut forretningskonsepter som bidrar til å forlenge levetid til produktene. Dette vil også være hovedfokus de neste tre årene. I tillegg sier 32 % at de vil prioritere «Sirkulære forsyningskjeder» – altså å velge leverandører som tilbyr produktdesign som fremmer sirkulært forbruk og benytter fornybare innsatsfaktorer i produksjonen.

Her vil RENAS bli enda bedre på å koble spisskompetansen datterselskapet Circular Norway sitter på, med medlemmenes behov – når de beveger seg oppstrøms i verdikjeden.

– Ingen blir gladere enn oss, dersom vi sammen med medlemmene klarer å redusere den enorme mengden EE avfall Norge har i dag, avslutter Katarina.

Er du ny i bærekraftsrollen?

Da vil vi gjerne registrere deg som kontaktperson hos bedriften din! Ta kontakt på renas@renas.no.

Neste artikkel

Medlem i RENAS

For bedrifter med produsentansvar tilbyr RENAS alt på ett sted. Medlems­kap i RENAS dekker ansvar for EE og batterier, og kan enkelt utvides til å inkludere emballasje. På den måten får du som medlem totaloversikt gjennom RENAS' medlemsportal, og kun ett kontaktpunkt å forholde deg til.

Forrige artikkel

Fra ord til handling

«Let’s get practical» har lenge vært mottoet vårt, fordi verden trenger løsninger som virker. I 2024 har vi lansert flere tiltak som faktisk tar oss fra ord til handling.